For at undgå elektromagnetiske forstyrrelser af produkter og radiokommunikation er der lavet flere EMC standarder, som elektronik skal leve op til. Som virksomhed er det nødvendigt at have indgående kendskab til disse direktiver og standarder, og i den sammenhæng er det værd at søge råd ved uafhængige rådgivere. Og det var netop, hvad Banke ApS i forbindelse med en forestående EMC-test ved Force Technology af deres nye elektriske lastbil; de samarbejdede med SDU i Sønderborg.
Direktør Rasmus Banke fortæller, at det er yderst tvivlsomt, om den elektriske lastbil ville have klaret R10.06-testen i Force Technologys laboratorie uden anmærkninger, hvis ikke EMC-specialister fra SDU i Sønderborg havde været med i processen, der førte frem mod testen.
– I den her sammenhæng var lidt på bar bund i forhold til design holdt op mod EMC-standarder. Derfor definerede vi en opgave sammen med lektor Morten Sørensen fra Center for Industriel Elektronik (CIE). Det mundede ud i et forløb, hvor han som EMC-specialist lagde en del timer ude hos os. Du kan kalde det et kursus, hvor vi fik løftet vores kompetencer, så vi selv kunne præ-teste de her ting for ganske små midler, fortæller direktør Rasmus Banke.
I 1970’erne var der få – hvis nogle overhovedet – elektroniske genstande i en bil, hvis man ser bort fra radioen. Motorer var simple, mekaniske konstruktioner. Først i 80’erne gjorde mikrochips deres indtog, og vi skal helt frem til 90’erne før computere blev en del af pakken. I dag kan en bil have over 200 kontrolenheder og over 5 kilometer ledninger i sin mave. Det betyder, at hundredvis af ting kan gå galt i en elektrisk bil og dens computersystem.
Derfor gennemgår biler en række EMC-tests, før de bliver godkendt og sendt ud på vejene. Og det er der en god grund til. Der er eksempler på, at biler er stoppet med at køre, fordi de kom for tæt på en lufthavns kontroltårne og derfor blev udsat for elektromagnetisk interferens. Derfor er EMC så vigtigt.
– Som SMV har vi ikke en størrelse, hvor der er plads til teknologiudvikling for vore egne budgetter. Derfor er det værdifuldt for os at samarbejde med SDU og andre universiteter. Vi har været med i en række projekter, hvor vi har spillet en rolle som systemintegrator, SDU som forskningspartner og andre SMV’er går med som komponentleverandører. Alle projekterne har været succesfulde. I det her konkrete tilfælde, har der ikke være tale om teknologiudvikling, men om kompetenceudvikling. Jeg tror ikke, at vi var kommet så smertefrit igennem, hvis ikke vi havde været igennem det forløb, siger Rasmus Banke.
Kompetenceforløbet var en del af projektet ’eWorkVehicle’, som skal gøre det muligt at tilpasse energilageret til de enkelte arbejdskøretøjers funktion og behov. Projektet er opdelt i to mindre projektdele. Den ene projektdel har fuld fokus på batteri-pakken og den anden projektdel har fuld fokus på batteri-lader. Hver projektdel støttes af Regionalfonden gennem IEI-projektet i CLEAN med ca. 2,5 millioner kroner.