Det kræver specialviden og erfaring at sammensætte den rette batteriløsning til en aktuel opgave
Efterhånden skal der batterier i alt. Fra småbitte batterier til kæmpe, specialudviklede batteripakker med mange tusinde batterienheder, der er bygget sammen på kryds og tværs. Det kræver specialviden og erfaring at sammensætte den rette batteriløsning til en aktuel opgave. Randersvirksomheden Actec A/S er blevet meget bedre til at værdisætte medarbejdernes kompetencer – og få penge for det, når de skal rådgive kunderne.
Ikke stærkere end det svageste led
Ejerleder Christian Nyborgs øjne lyser, når han skal fortælle om udviklingen. „Når en kunde skal bruge et batteri til et konkret formål, aftaler vi ofte at lave et analysearbejde for det aktuelle behov. Det kan ofte tage mellem 1/2 og et år at udvikle løsningen, og det får vi synliggjort for kunden.
Vi skal sikre optimal levetid for kundens batteriløsning, og kæden er ikke stærkere end det svageste led. Batteripakken må f.eks. ikke blive for varm i midten. Vi skal sørge for, at hele pakken er lige aktiv i hele levetiden. Det gør vi bl.a. via termografi, så vi kan se, at varmen er jævnt fordelt. Batteriets energi bør bruges til strøm, ikke til varme. Vores viden om batterier nyder vores kunder godt af – og det er vi også blevet bedre til at få penge for. Den tid er givet godt ud, fordi kunden undgår problemer i sidste ende.
Også konsulenter
Tidligere handlede det som regel „bare“ om at sælge de Panasonic-batterier, virksomheden har agenturet på i Skandinavien. Men Actec bliver i dag også brugt som konsulenter for andre virksomheder, fortæller Christian. „Vi sælger også vores ydelser: Vi kan f.eks. som uvildige eksperter hjælpe med at finde ud af, hvilket batteri der er bedst til en konkret opgave i forhold til batterileverandøren. Vi laver bagefter en rapport med beslutningsgrundlag til virksomheden.“ Tilsvarende kan Actec for andre blåstemple og garantere for en sending batterier, der skal flyves afsted til en kunde. „Tidens mest anvendte batterier af typen Lithium-Ion må kun sendes som gods på et fly, hvis det er opladet til maksimalt 30%. Det skal man som afsender kunne garantere. Vi får f.eks. 1.000 batterier ind til test for opladningsprocent og giver efterfølgende kunden en garanti for det.“
Vækst i omsætning og indtjening
Sidste år faldt omsætningen faktisk, selvom bruttofortjenesten steg med godt 3 mio. kr. Det skyldes, ifølge Christian, salg af flere timer. „Vi bliver bedre og bedre til at synliggøre vores kompetencer, og det tror jeg, der bliver endnu mere behov for fremover. Alligevel forventer jeg stigende omsætning, fordi vi med vores agentur på Panasonic batterier står med en rigtig stærk leverandør, der kan levere batterier som matcher behovene i Skandinavien med både varme og kulde.“ Han forventer både stigende omsætning og indtjening de kommende år. „Vi er med i de professionelle opgaver. Vi er i dag omkring 25 i Randers. De synes allesammen, det er skidesjovt at være med på den her rejse. Jeg satser på, at det går den rigtige vej, også næste år. Omsætningen vokser, men bruttoavancen kommer til at vokse mere,“ slutter han optimistisk.