Coronakrisen har i høj grad hæmmet mulighederne for kundekontakt. Derfor glæder udstillerne på hi Tech & Industry Scandinavia sig til at til at møde kunderne personligt, når messen åbner i MCH Messecenter Herning 5.-7. oktober.
Når industrien inviteres inden for i MCH Messecenter Herning til en bred vifte af udstillere, som fremviser alt fra automation og robotter til maskiner og produktionsudstyr, bliver der rig mulighed for at hente inspiration og netværke på tværs af brancherne. Hos udstillerne på årets hi-messe fornemmer man allerede nu en forventningens glæde og en boblende optimisme; mange glæder sig til at møde kunderne ansigt til ansigt og få en bedre dialog med dem, end de har kunnet under coronakrisen.
Én af de udstillere, der ser frem til at mødes ansigt til ansigt på hi-messen, er AVN Pladeteknik:
– Under coronakrisen har vi som alle andre benyttet os af Zoom og Teams. Vi har været ude hos kunderne på serviceopgaver, men det har ikke været muligt at aftale kaffemøder og høre lidt mere konkret om, hvordan det går, og hvad de har behov for. Vi glæder os til nu igen at møde både nye og gamle kunder på hi-messen og vise, hvad vores maskiner kan. Det personlige møde giver en helt anden form for kundekontakt, siger Christian Madsen, adm. direktør i AVN Pladeteknik, der udstiller på hi-messen med en 110 kvm stor stand med arbejdende maskiner.
Netop det personlige møde ser man også frem til hos Technicon og Beckhoff Automation:
– Vi glæder os til at møde kunderne live på messen. Vi har nærmest kriller i maven for at præsentere det nyeste indenfor modulær automation. Vi har haft masser af Teams-møder, men det er noget helt andet at have en dialog med kunderne face to face. Det, at man sammen med kunden kan se og røre ved produkterne, giver en mere levende dialog, som vi ikke i samme grad har kunnet føre i coronaperioden, siger Casper Hansen, adm. direktør og stifter af Technicon i Hobro.
– Under coronakrisen har vi i høj grad manglet den direkte kundekontakt. Den glæder vi os til få genetableret på hi-messen. Vi har selvfølgelig benyttet os af digitale mødeværktøjer. Men det er svært på de digitale medier at brainstorme med kunder. Lige lave en håndskitse, se hvad de roder med ovre i hjørnet og måske gå ned i produktionen og prøve noget af. Den snak skal vi have igen med kunderne, og den begynder i Herning. siger Michael Nielsen, adm. direktør, Beckhoff Automation APS, Denmark.
Udstillernes optimisme matches fint af Dansk Industris seneste prognose fra 26. maj, som forudser et bredt funderet opsving i dansk økonomi. Trods den dårlige start på året er der udsigt til en vækst i BNP i 2021 på 2,5 procent og 3,5 procent i 2022 – og en vækst i eksporten på over fem procent både i år og næste år.
Udstillerne: Kunderne er klar til at investere
Hos udstillerne er der bred enighed om, at hi-messen i Herning kommer på et tidspunkt, hvor kunderne igen er klar til at investere:
– At udstille i Herning i begyndelsen af oktober er et godt tidspunkt at møde kunderne på. Det er som om, at afslutningen af coronakrisen har udløst en ketchup-effekt. Men netop fordi vi har travlt, er det også vigtigt at vise, at vi ikke hviler på laurbærrene. Vi vil gerne øge vores pipeline af nye projektopgaver, og det plejer vi at kunne gøre i Herning. Desuden tror jeg, at der kommer rigtig mange gæster i år. Slutkunderne har været spærret lidt inde i det sidste års tid. Ligesom vi andre trænger de til at komme ud at se, hvad der sker på markedet og møde kolleger og snuse til konkurrenter, siger Michael Nielsen, adm. direktør, Beckhoff Automation ApS, Denmark.