Human Machine Interface (HMI) er der hvor mennesket betjener maskinen. Det er ikke nemt at designe kompleks automation og gode brugeroplevelser samtidigt. Dette erkendte Beckhoff og tog et drastisk skridt for at løfte sin egen smart house-teknologi.
Efter to år med en fuld installation og daglig brug af egen smart house-teknologi i hovedkontoret i Kolding, fik virksomheden Beckhoff nogle gevaldige åbenbaringer. Mekanikken var i top, men brugervenligheden var i bund.
»Vi måtte erkende, at systemet ikke var brugervenligt. Det var lavet af ingeniører til ingeniører. Man skulle jo have en doktorgrad i at betjene vores hus, for at bruge det rigtigt,« siger direktør i Beckhoff Michael Nielsen.
Ind med eksperterne i interface
Selvindsigten var stor, da virksomheden skulle finde en løsning på et mere brugervenligt HMI i deres kontrolpanel til smart house-systemet. Det skulle ud af egne hænder.
»Vi kontaktede firmaet Duckwise, som er vant til at lave interfaces til apps. Vi inviterede dem til at komme og kigge på vores software, og hvordan vi kunne gøre kontrollerne mere brugervenlige og intuitive,« siger Michael Nielsen
Duckwise gik til opgaven ved at afholde workshops og brugerundersøgelser med både Beckhoff og brugere.Ifølge Product Designer Anne Schiønning Larsen fra Duckwise, passede Beckhoffs interface lidt for godt ind i industristandarden.
»Beckhoffs interface var som forventet et interface lavet af en tekniker. Det var mere komplekst, end det behøver, med unødigt mange ting på skærmen. Som bruger var jeg i tvivl om, hvor jeg skulle trykke. Det var også samtidig et ældre design, i forhold til de veldesignede apps, vi er vant til fra telefonen,« siger Anne, der sad i teamet med ansvar for at definere opgaven med at opdatere Beckhoffs UI på Smart House.
Brugeren i centrum – Låse og rullegardiner er det vigtigste
Efter processen med dataindsamling kommer fasen “Insights and roadmap”, hvor alt det opsamlede viden udlægges for kunden. Sammen med en viden fra markedet, blev det grundlaget for Duckwise og Beckhoffs vej frem.
En af de store insights viste at låse døren op og i, samt at aktivere rullegardinerne var det vigtigste for brugeren. Beckhoff introducerede også et klart ønske om højere brugertilfredshed, lækre datavisualiseringer og en øget wow-effekt.
»Det visuelle design er 100% ændret og navigationen er baseret på ikoner og visninger for forskellige roller. Det øjeblik brugeren sidder ved skærmen, så bliver de præsenteret for de vigtigste funktioner, som defineret via vores workshops,« siger Anne.
En af de helt store udfordringer i Automation-branchen er træning og oplæring af operatørerne. Hvis du skal kunne betjene en maskine, skal du typisk gennem en tidskrævende oplæring i betjening af maskinen.
Michael Nielsen kommer med sine refleksioner over samarbejdet med Duckwise.
»I den perfekte verden, kan en operatør betjene en maskine rent intuitivt, for mange steder er sætningen Every day is first day gældende. Operatører flytter mange steder rundt uden den store oplæring. Det kræver en velfungerende HMI, og det er det, vi har fået ud at at lave et projekt, hvor vi har fokuseret på UI, og det en UX-designer kan.«
»Det interessante ved vores projekt er også, at der er en direkte parallel til vores industri. Kunder som i høj grad anvender HMI vil kunne gøre brug af samme tilgang til at lave interfaces og dermed reducere engineering-tiden markant. Det viser sig ofte, at man behøver langt mindre end først antaget, hvis man designer ud fra brugeroplevelser,« siger Michael Nielsen.
Læs mere om Beckhoffs HMI-løsninger til deres automation