Bosch, den globale leverandør af teknologi og services, nåede i 2024 en omsætning på 90,5 mia. euro ifølge foreløbige tal – et fald på ca. 1 % i forhold til året før. Det svarer til en EBIT-margin fra drift på 3,5 procent.
Trods et globalt økonomisk klima med svag vækst lykkedes det Bosch at fastholde sin position i markedet: – – Selvom vi i Bosch ikke har været fuldstændig immune over for de økonomiske udviklinger i 2024, så har vi klaret os respektabelt i 2024 sammenlignet med vores konkurrenter, siger Stefan Hartung, formand for Boschs bestyrelse, med henvisning til virksomhedens foreløbige forretningsresultater. Han henviser til, at Boschs teknologier til mobilitet og fremtidens hjem fortsat vil være afgørende vækstområder.
På trods af alle udfordringer fortsætter Bosch med at forfølge sine ambitiøse forretningsmål: Inden 2030 sigter virksomheden mod at være blandt de førende leverandører inden for sine forretningsområder i nøglemarkeder. Derudover stræber virksomheden efter en gennemsnitlig årlig vækst på mellem 6 og 8 procent med en margin på mindst 7 procent.
Teknologi og AI skaber ny vækst
For at nå sine vækstmål og styrke sin strategi fortsætter Bosch med at drive innovation inden for områder af fremtidig betydning:
– Elektromobilitet, brint og bæredygtige teknologier forbliver vækstområder og fokus for vores innovationer. I øjeblikket er vi eksempelvis ved at teste en kryogen pumpe i USA, som kan komprimere op til 600 kilogram flydende brint i timen – nok til at tanke en lastbil på bare 10 minutter og give den en rækkevidde på næste 1.000 kilometer, siger Stefan Hartung med henvisning til den fortsatte udfordring med klimaforandringer.
Foruden ovenstående skal AI bidrage til at styrke kerneforretningen. AI spiller allerede en væsentlig rolle for Bosch i at forbedre interne processer – men er også blevet en integreret del af virksomhedens produkter og løsninger.
Bosch forventer at generere over 6 mia. euro i omsætning fra software og digitale services inden begyndelsen af det næste årti, hvoraf to tredjedele vil komme fra Mobility-sektoren.
– Hos Bosch har AI spillet en vigtig rolle inden for assisteret og automatiseret kørsel i flere år. Men vi driver ikke kun softwaredefineret mobilitet fremad med AI – og det gør Bosch til en ideel partner for verdens største teknologivirksomheder, fortsætter Stefan Hartung.
Et konkret eksempel er Bosch’ Vehicle Motion Management, som gør det muligt at implementere brake-by-wire-bremsesystemer – en vigtig komponent i fremtidens softwaredefinerede køretøjer.
Nedenfor ses et samlet overblik over de forskellige forretningsområder og deres resultater sammenlignet med året før:
– Mobility: Omsætning 55,9 mia. euro – næsten uændret.
– Industrial Technologi: Omsætning 6,5 mia. euro – et fald på 13 % (12 % efter justeret valutakurs)
– Consumer Goods: Omsætning 20,3 mia. euro – en nominel vækst på 2 %. Justeret for valutakurser ender denne på 3 %.
– Energy- and Building Technology: Omsætning 7,5 mia. euro – et fald på 3 %.
For 2025 forudser Bosch fortsat økonomiske udfordringer globalt set og forventer kun moderat vækst blot 2,5 % i 2025. Derimod er virksomheden mere optimistiske for 2026, hvor de forventer, at verdensøkonomien vil komme op i gear igen. Derfor fastholder de målet om at forbedre både omsætning og indtjening og sigter mod en margin på 7 % i 2026.
For at gennemføre sin vækststrategi forbliver Bosch fokuseret på sine finansielle mål og ønsker fortsat at øge konkurrenceevnen på alle niveauer – fra attraktive produkter og konkurrencedygtige omkostninger til effektive strukturer for en fremtidssikret produktportefølje.
Til trods for de økonomiske udfordringer har Bosch udvidet sin tilstedeværelse på vækstmarkeder. Et af årets strategiske skridt var opkøbet af Johnson Controls’ og Hitachis HVAC-forretning til en værdi af 8 mia. USD, hvilket styrker Bosch’ position i USA og Asien. Samtidig er en stor del af divisionen Building Technologies solgt fra, så Bosch kan fokusere på systemintegration og fremtidig vækst.
Ovenstående milepæle er en del af Boschs 2030 strategi – og med disse tiltag sigter virksomheden mod at opnå en bedre balance mellem sine forretningssektorer, styrke sin position på markedet og gøre sin portefølje levedygtig for fremtiden.