Danmarks første brint-busser kører sparer 60.000 liter diesel og 131 tons CO2 – hvert år. Så meget reducerer tre nye brint-busser diesel-forbruget og CO2-udledningen i Aalborgs offentlige trafik. I stedet for dieselpartiker kommer der ren vanddamp ud af de nye bussers udstødningsrør.
Green Hydrogen Systems i Kolding har leveret både elektrolyseanlægget, der producerer brinten, og brint-tankstationen, som er det første tankanlæg af sin art i Norden.
Når de nye bybusser i Aalborg skal tanke brændstof, kører de ikke længere ind på en benzintank, men på en brint-tank. Det er Green Hydrogen Systems i Kolding, der har produceret og installeret det avancerede tankanlæg, der er det første fuldt godkendte brint-tankanlæg i Norden med on site-produktion af brint. Det er også Green Hydrogen Systems, som har leveret det mobile og modulbaserede elektrolyseanlæg, der producerer selve brinten.
De nye brintbusser samt elektrolyse- og tankanlægget i Aalborg har været undervejs i to år og har fået støtte fra bl.a. EU og Vækstforum Nordjylland. Det banebrydende projekt er realiseret i et tæt samarbejde mellem Aalborg Kommune, Region Nordjylland og bl.a. Green Hydrogen Systems. I Region Nordjylland har man været meget tilfreds med at finde en dansk partner, der kunne levere den nødvendige rådgivning og innovative brint-teknologi:
– Vi vidste, hvor vi kunne få brint-busserne, men ikke hvem der kunne levere brint-tankstationen. Men så fandt vi Green Hydrogen Systems i Kolding, som både kunne levere elektrolyseanlægget og påtage sig ansvaret med at dimensionere og levere en komplet tankstation, der passer til vores behov, siger Christian Twitchett fra Region Nordjyllands sekretariat for regional udvikling.
Fremover vil de tre nye busser tilsammen tilbagelægge over 150.000 km årligt og fragte ca. 1 mio. passagerer rundt i Aalborg og omegn. Omlægningen til brint betyder en årlig besparelse på 60.000 liter diesel og en reduceret CO2-udledning på 131 tons.
Hos Green Hydrogen Systems er man ligeledes glad for samarbejdet og for at se de nye brint-busser indgå i ordinær trafik i Aalborg.
– Det har været en god proces, og det er meget tilfredsstillende for os at kunne bidrage med vores teknologi til et projekt, som demonstrerer, at det ikke er teoretisk ønsketænkning at bruge miljøvenlig el fra fx vindmøller til at producere brint som erstatning for de fossile brændstoffer, der belaster klimaet. I stedet for dieselpartiker er det nu ren vanddamp, der kommer ud af bussernes udstødningsrør i Aalborg, siger Niels-Arne Baden, CEO for Green Hydrogen Systems.
Green Hydrogen Systems er verdens første til at kommercialisere et modulopbygget og standardiseret elektrolyseanlæg, som kan producere brint ved hjælp af grøn energi. Virksomheden har gennem det seneste år oplevet en stærkt stigende efterspørgsel og udvider derfor nu de nuværende produktionsfaciliteter fra 700 m2 til 4000 m2 med mulighed for hurtigt at udvide yderligere helt op til 12.000 m2. Green Hydrogen Systems forventer at tage de nye faciliteter i brug allerede den 1. november i år.
– Perspektiverne i brint er enorme, og vi oplever i disse år en stor interesse for vores modulopbyggede elektrolyseanlæg. Som udgangspunkt fylder de ikke mere, end at de kan leveres i en 20 fods container og kan derfor nemt placeres, hvor den vedvarende energi produceres, fx direkte ved vindmøller eller solcelleanlæg. I takt med, at behovet vokser, kan vores anlæg meget nemt skaleres op til større løsninger – noget, der er helt afgørende for de fleste energiproducenter, både små og store, slutter Niels-Arne Baden.