Da forbrugerrettighedsdirektivet blev gennemført i Danmark i 2014, fik forbrugerne ret til fortryde deres køb, selvom de havde taget varen i brug. Netbutikkerne behøver ikke sende hele købesummen retur, men kan fratrække et beløb for værdiforringelsen. Hvor meget eller hvor lidt de må trække fra, blev der ikke givet noget svar på, og det er heller ikke afgørende, om de taber penge på reglen. Det skaber problemer for netbutikkerne.
Dansk Erhverv har rejst sagen i Implementeringsrådet, rådet som regeringen har nedsat for netop at sikre, at danske virksomheder ikke pålægges strengere regler end virksomheder i andre EU-lande. Implementeringsrådet har tilkendegivet, at reglen er overimplementeret i Danmark, men også at man vil afvente evalueringen af forbrugerrettighedsdirektivet i 2017. Det kan tage flere år at få ændret de urimelige forhold for Dansk e-handel, og det er ikke godt nok, påpeger Dansk Erhverv og FDIH.
– Det er helt uacceptabelt for netbutikkerne, at kunderne kan sende brugte varer retur. Netbutikkerne kan jo ikke sælge varerne igen, og det kan ikke være meningen, at danske netbutikker skal tvinges til at agere genbrugsstation. Det er elendig forbrugerpolitik, siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv og FDIH understreger, at de ikke vil ændre ved fortrydelsesretten.
– Vi stiller ikke spørgsmålstegn ved fortrydelsesretten. Det er et naturligt vilkår, når man driver netbutik. Vi stiller spørgsmålstegn ved nogle virkelighedsfjerne regler, der giver nogle uansvarlige forbrugere ret til at misbruge fortrydelsesretten til skade for netbutikkerne og alle de andre forbrugere, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.
Selvom netbutikkerne kan fratrække et beløb for værdiforringelsen, vil der stort set altid være et betydeligt økonomisk tab for butikkerne, fordi de ikke sælger brugte varer.
– Forbrugerrådet mener, at løsningen på problemet er, at netbutikkerne skal begynde at sælge brugte varer. Det er uansvarligt. Netbutikkerne skal selv kunne vælge deres forretningsmodel. De skal ikke presses til at sælge brugte varer, hvis de ikke ønsker det. Og da slet ikke, fordi nogen finder på at sende brugte varer retur,” siger Niels Ralund.
Dansk Erhverv og FDIH opfordrer regeringen til at arbejde på at få reglen ændret i EU, så fortrydelsesretten ved netkøb betinges af, at varen sendes tilbage i væsentlig samme stand, så den kan sælges igen som ny.
Dansk Erhverv og FDIH mener, at en mere retvisende af EU-reglerne, bør kunne sikre netbutikkerne mod et økonomisk tab som følge af reglen. På vegne af dansk e-handel opfordrer de regeringen til at handle nu.