Efter måneders forberedelse kan Blue World Technologies en succesfuld test af verdens første 200 kW højtemperatur PEM-brændselscellemodul. Testen er gennemført i de nyetablerede testfaciliteter, der ligger i forbindelse med fabrikken i Aalborg, hvor brændselscellerne til systemet produceres. Den indledende test er gennemført med flotte resultater, som har overgået forventningerne til systemets ydeevne.
Med en elektrisk virkningsgrad på op til 55 %, når man når et kommercielt stadie, vil brændselscellesystemet typisk give en brændstofbesparelse på 20-30 %, hvilket muliggør en omkostningseffektiv anvendelse af grønne brændstoffer. Derudover giver brændselscellesystemet mulighed for op til 100 % kulstoffangst til både udnyttelse i produktionen af grønne brændstoffer samt til lagring.
– Dette er et stort gennembrud inden for den grønne omstilling af den maritime industri, og med testen af vores 200 kW-system beviser vi, at HT PEM-brændselscelleteknologien har potentialet til at være en af nøgleteknologierne til at dekarbonisere de sektorer, der er svære at omstille. I løbet af testperioden har vi med succes valideret vores systemopsætning med methanol-brændstofprocessoren, de serieforbundne brændselscellestakke samt støttesystemerne omkring brændselscellerne, forklarer Dennis Naldal Jensen, Chief Technology Officer hos Blue World Technologies.
1 MW system til Maersk
Det første pilotsystem er et 1 MW system til strømproduktion ombord. Systemet vil blive installeret på et af A.P. Møller – Maersks store dual fuel methanol-forberedte skibe og installationen ombord er forventet i løbet af H1 2026.
– Efter at have arbejdet med brændselscelleteknologi i mere end 20 år, er det fantastisk for os at nå dette stadie af teknologiudviklingen, hvor vi med disse store systemer kan levere et stærkt alternativ til en industri, der er meget afhængig af fossilbaserede teknologier. Mærsk er den globale frontløber, når det kommer til dekarbonisering af den maritime industri, og vi er meget glade med samarbejdet om det første 1 MW pilotsystem, og vi glæder os meget til at få systemet ud at sejle, siger Anders Korsgaard, medstifter og administrerende direktør hos Blue World Technologies.
Ordren på pilotsystemet blev efterfulgt af en ventureinvestering fra Maersk Growth – venturedelen af A.P. Møller – Maersk – hvor de i slutningen af 2023 deltog i en præ-C-runde på 82 millioner kroner sammen med Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO), Cycle Group og andre nye og eksisterende aktionærer. Med det store potentiale i HT PEM-brændselscelleteknologien følger de udviklingen og testen af systemet tæt:
Blue World vil i første omgang levere systemer til hjælpekraft og forventer, at deres maritime system vil nå et kommercielt niveau i 2027. På sigt vil virksomheden kunne levere multi-megawatt fremdriftssystemer til den globale skibsfart, hvilket er der brændselscelleteknologien vil have den størst mulige påvirkning på både miljø og klima.
Blue Worlds methanol-brændselsceller til skibsfart:
– Systemet er en skalerbar og modulær konfiguration, der i første omgang har til formål at erstatte konventionelle fossil-baserede hjælpemotorer, men senere kan brændselscellesystemerne også fungere som store multi-megawatt fremdriftssystemer.
– Systemet er bygget med en modulær tilgang, der muliggør at brændselscellekraftsystemerne kan leveres som en containerløsning, der kan stå på dækket, eller integreret på skibet.
– Brændselscellesystemet til strømproduktion forventes at nå et kommercielt stadie i 2027.
– Med en effektivitet på op til 55 %, når det når et kommercielt stadie, giver systemet typisk en brændstofbesparelse på 20-30 %.
– Systemet, der er baseret på højtemperatur PEM brændselscelleteknologi (HT PEM), leverer højkvalitets spildvarme på 150°C.
– Når brændselscellerne drives af vedvarende methanol, har systemet en netto-nul-drift.
– Brændselscellesystemet er klar til kulstoffangst og muliggør at den udledte CO2 kan genbruges eller lageres.
– Uden NOx, SOx og partikelemissioner forårsager brændselscellesystemet ingen luftforurening.
Læs mere om Blue World Technologies på hjemmesiden http://www.blue.world