Hvad der begyndte som et mareridt, er endt med en seksdobling af omsætningen online for audiovirksomheden Lemus, der forener klassisk dansk design, high-end lydoplevelser og Smart Home teknologi i eksklusive lydmøbler. I marts kunne CEO og grundlægger Rasmus Møller Kastrup nemlig se lanceringen af den seks år gamle virksomheds næste store satsning – Lemus Home Artistic – smuldre mellem hænderne på ham på grund af COVID-19.
– Selvom vi har udviklet os til en millionforretning på få år, er hele Lemus HOME-konceptet stadig så nyt, at konsekvenserne af COVID-19 er en stor mavepuster, og vi frygtede, at vores vækstrejse skulle gå i stå, siger Rasmus Møller Kastrup.
Vejen til seksdoblingen af den online omsætning blev banet af en veludført markedsføringsstrategi i forbindelse med lanceringen, der fik kvalitetsbevidste og beslutsomme kunder fra hele verden til at sidde klar med kreditkortet den 29. maj, hvor lydmøblet Lemus Home Artistic blev lanceret. I løbet af de første seks minutter blev de første 100 møbler solgt, og efter ti minutter kunne Rasmus Møller Kastrup fejre, at omsætningen rundede en million kroner.
Forud for den hæsblæsende lancering gik flere ugers målrettet arbejde med en såkaldt ’sales funnel’, der med annoncering på sociale medier, nyhedsbreve og en stor PR-indsats fik skabt den ønskede hype omkring den nye Lemus HOME Artistic.
– Målet var at skabe en stor hype via sociale medier og en urgency, som ville få folk til at slå til, når produktet blev lanceret. For at få folk til at slå til på lanceringsdagen lavede vi en eksklusiv lanceringsrabat, som kun var tilgængelig i to timer. Det fik virkelig folk, som havde luret på det nye lydmøbel i flere uger, til at sidde klar ved skærmen, lige så snart vi offentliggjorde produktet. Efter to timer var der totalt udsolgt, fortæller Nynne Daa, der er marketingchef hos Lemus.
Trods succesen med lanceringen lægger Rasmus Møller Kastrup ikke skjul på, at covid-19 og de dertilhørende udfordringer med nedlukning af showrooms i Aarhus og København er en udfordring. Alligevel steg omsætningen online på Lemus Home fra 900.000 i 2019 til 5,6 millioner kroner i 2020 og forventes at ligge på femten millioner i år. Grunden til optimismen skyldes særligt én konkurrencefordel.
– I tider som disse har vi en kæmpe fordel i forhold til de store etablerede virksomheder, da vi kan rykke hurtigt og være agile på et niveau, der ikke er muligt for mastodonterne, slutter Rasmus Møller Kastrup.