Danske virksomheders aktiviteter i Sydøstasien stiger kraftigt i disse år, fortæller en ny analyse fra Dansk Industri (DI). Derfor sætter DI nu turbo på indsatsen for at hjælpe virksomheders etablering og drift i lande som Thailand, Vietnam, Malaysia, Singapore, Filippinerne og Indonesien.
Antallet af danske datterselskaber i de sydøstasiatiske lande er vokset markant siden 2015 og nåede i 2022 næsten 600 selskaber med 169.000 ansatte. Til sammenligning har danske virksomheder i USA cirka 86.000 ansatte, og der er nu flere danske datterselskaber i Sydøstasien end i Kina. Derfor er tiden lige nu rigtig, til at Dansk Industri (DI) i denne måned opretter en såkaldt Asia Hub – en omfattende hjælp til danske virksomheder, der vil etablere sig eller udvide i Sydøstasien.
– Det siger sig selv, at en række markeder med i alt godt 600 mio. indbyggere og en stærkt opadgående økonomi er et kæmpe mulighed for mange danske virksomheder. Det har de heldigvis for længst opdaget, så der er virkelig brug for DI’s nye service, hvor virksomhederne får adgang til en mangfoldighed af rådgivere med indsigt i hele Sydøstasien, siger adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen.
DI’s partnerskab er indgået med rådgivningsvirksomheden Acclime, der er en af Asiens førende leverandører af etableringshjælp til erhvervslivet. Aftalen tilbyder danske virksomheder adgang til 1.400 medarbejdere med servicer i otte forskellige lande. DI har i forvejen eksperter fordelt på kontorer i Berlin, Bruxelles, New York, Chennai, Mumbai, Shanghai, Seoul og Nairobi.
Virksomhederne kan i Acclime få hjælp til etablering og til drift i Sydøstasien. Det gælder skatteforhold, økonomistyring, jura, registreringsforhold og rekruttering m.m. DI er den centrale indgang og en one-stop-shop i forhold til at navigere i kompleksiteten, så virksomhederne kan koncentrere sig om at etablere, udvikle og drive virksomhed.
– Ud over at være nogle store markeder for danske virksomheder i sig selv, så har Sydøstasien den fordel, at der er gode frihandelsaftaler, etableringen og driften er ikke pålagt så meget bøvl og byrder som i Europa, og så besidder landene en masse veluddannet ung arbejdskraft. Sydøstasien er en hidtil ret overset region – og der er masser af fremtid, fortæller Lars Sandahl Sørensen.
Tidligere var Kina landet, som flest ville udvide forretningen i. Men en ny DI-rundspørge til 289 virksomheder med udenlandsk engagement fortæller, at 40 procent nu ønsker at udvide forretningen i Sydøstasien og nærliggende lande. Det er næsten lige så mange virksomheder, som satser på Indien, og flere end noget andet område i verden.
– DI’s ny service falder på et tørt sted, for virksomheder er for længst begyndt at trække mod de sydøstasiatiske lande. Normalt ville vi åbne et kontor i et eller flere af de pågældende lande, men med den ny aftale md Acclime kan vi servicere de danske virksomheder med dybere, grundigere og mere omfattende hjælp i alle de sydasiatiske lande, slutter Lars Sandahl Sørensen.
Fakta – dansk satsning i Sydøstasien
– DI har netop igangsat tæt samarbejde med rådgivningsvirksomheden Acclime, der har 1400 eksperter af 45 nationaliteter, og som taler 40 sprog. Det betyder, at DI kan tilbyde dybere services på sine fokusområder, Kina, Vietnam, Malaysia, Thailand, Singapore, Filippinerne, Indonesien, Cambodja og Laos.
– DI hjælper via Acclime danske virksomheder lettere, sikkert og hurtigt i gang på de nye markeder. Kerneydelser er oprettelse af datterselskaber samt drift og administration af deres lokale virksomheder.
– Siden 1996 har DI hjulpet hundredvis af danske virksomheder ud på nye markeder i hele verden. DI har i forvejen egne eksperter fordelt på kontorer i Berlin, Bruxelles, New York, Chennai, Mumbai, Shanghai, Seoul og Nairobi.