Det øger danske virksomheders afsætning på internationale markeder betydeligt, når de støttes af eksportrådgivere. Det viser en ny undersøgelse, som forskere fra Københavns Universitet står bag.
Hvordan påvirker det danske virksomheders eksport, når handelsrådgivere hjælper til? Og påvirker eksportfremme de danske virksomhedernes prissætning, omkostninger og avance? Det giver en ny undersøgelse, som udnytter et kvasi-naturligt eksperiment, vigtige svar på.
Forskerne bag studiet har analyseret data om virksomheder, der i årene 2002-2015 modtog hjælp fra handelsrådgivere placeret på ambassader og konsulater i udlandet.
– Det er rådgivere, som tilbyder skræddersyede tjenester, der skal hjælpe virksomhederne med at overvinde ikke-toldmæssige handelsbarrierer, fortæller Magnus Buus, adjunkt ved Økonomisk Institut.
Efterspørgslen stiger
Resultaterne viser, at eksportfremme fra The Trade Council under Udenrigsministeriet har øget virksomheders eksportvolumen med cirka 10% årligt over en toårig periode.
– Det er en betydelig stigning, der understøtter teorien om, at virksomheder vokser på eksportmarkeder ved at øge efterspørgslen efter deres produkter, konstaterer Magnus Buus.
Interessant nok kan forskerne se, at eksportfremme ikke har haft nogen nævneværdig effekt på priser, kvalitet, markups eller marginale omkostninger.
– Det indikerer, at støtten primært hjælper virksomheder med at udvide deres markedsandel uden at ændre deres produktionsomkostninger eller prisstrategier, vurderer Magnus Buus.
Kan påvirke fremtidens handelspolitik
Undersøgelsen, som er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Review of Economics and Statistics, bidrager med værdifuld viden om mekanismerne bag eksportfremme og dens effekt på virksomheders præstationer. Den viden kan bruges ved udformningen af fremtidige eksportstøtteprogrammer, mener forskerne.
– Vi viser, at støtteprogrammer kan være effektive til at øge eksporten – og dermed virksomheders indtjening – uden at det nødvendigvis kræver ændringer i produktkvalitet eller produktionsomkostninger. Det kan især være relevant viden for politikere og beslutningstagere, der ønsker at fremme eksport og økonomisk vækst gennem målrettet hjælp til virksomheder, uddyber Magnus Buus.
Magnus Buus har udarbejdet studiet sammen med Jakob Roland Munch (Københavns Universitet), Joel Rodrigue (Vanderbilt University) og Georg Schaur (University of Tennessee).