Den nuværende årlige efterspørgsel efter lithium-ion-batterier er nu på omkring 1 terawatttimer (TWh). Prognoser tyder på, at efterspørgslen vil være 2 til 6 TWh i 2030 og kan stige til op til 10 TWh på lang sigt. Den vigtigste drivkraft bag denne udvikling er skiftet fra forbrændingsmotorer til elektrisk mobilitet. I dag tegner elbiler sig for over 70 % af batteriefterspørgslen, og denne andel vil fortsætte med at stige, blandt andet på grund af elektrificeringen af erhvervskøretøjer og deres anvendelse i nye områder som droner og andre fly.
De forskellige alternative batteriteknologier er på forskellige modenhedsstadier og tilbyder forskelligt markedspotentiale. Højtemperatur-natrium-svovl- og redoxflow-batterier er allerede veludviklede og bliver brugt i specifikke applikationer. Andre teknologier såsom zink-, magnesium- eller aluminium-ion-batterier er stadig under udvikling, men viser et stort potentiale, især på grund af den bedre tilgængelighed af disse råmaterialer i Europa.
Natrium-ion-batteriet har vist sig at være særligt lovende. I 2023 annoncerede den kinesiske batteriproducent CATL produktion til elektriske køretøjer, og europæiske virksomheder som Northvolt er allerede ved at udvikle stationære applikationer. På grund af dens egenskaber og tilgængelighed kan denne teknologi spille en vigtig rolle i fremtidens batterilandskab.
Et robust og teknologisk uafhængigt batteriøkosystem i Europa kræver ikke kun udvikling af alternative batteriteknologier, men også etablering af tilsvarende forsyningskæder og produktionskapacitet. Strategier til at reducere afhængigheden af råmaterialer, såsom udvidelse af genbrugskapacitet og reduktion af produktionsaffald, er afgørende. Politiske incitamenter kunne bidrage til at støtte markedsetableringen af nye teknologier.
Mens lithium-ion-batterier fortsat vil dominere markedet, tilbyder alternative batteriteknologier vigtige tilføjelser og kan reducere afhængigheden af lithium. Den videre udvikling og markedslancering af disse teknologier vil yde et væsentligt bidrag til at skabe et bæredygtigt og modstandsdygtigt batteriøkosystem.