Hold da op, så gik der endnu et år, og julefreden – eller julekaos – er ved at sænke sig over landet, store dele af Verden og industrien ikke mindst. 2024 har været et år, hvor der har været rystet en del på hænderne. Vi lever i en tid, hvor der – igen og meget uventet – over hele kloden er despoter, der rasler med sablerne, og det har skabt en usikkerhed i det meste af Vesten, der så som modsvar har valgt Donald Trump som den næste præsident i USA. Om Trumps uforudsigelig så kan vise sig at være et effektivt våben mod udemokratiske kræfter i andre dele af Verden, vil vi først finde ud af engang i fremtiden.
Men trods megen ufred og modgang for den vestlige, demokratiske samfundsmodel – og flere konflikter, der nærmest har set uløselige ud, så er der alligevel håb. Vi starter med Assad-styrets fald i Syrien, og hvis det ikke bliver afløst af et langskægget, fundamentalistisk diktatur, så er dét en udvikling i den rigtige retning – også fordi det er et slag i ansigtet på Putin, der jo åbenlyst har støttet Assad. Og Israels ensidigt erklærede våbenhvile – og måske fred? – i Libanon beviser, at det eneste demokrati i Mellemøsten faktisk fungerer og udviser menneskelighed. I denne juletid kan vi måske så trække på de filosofiske smilebånd og sige, at en mulig fred udspringer fra det bibelske epicentrum. Og forhåbentligt kan de fredelige, pragmatiske og parlamentariske kræfter brede sig til hele Verden. Vi kan kun håbe…
Krig eller fred – så handler opholdet i den vestlige industris vækst nok mest om forbrugernes bratte opvågnen til en virkelighed, hvor elbilen ikke er klodens frelse, men nærmere en guldkalv for kinesisk industri og en langt større forureningskilde, end man nok lige først regnede med. Forbrugerne har trukket nødbremsen, og det rammer især Tyskland hårdt, da biler er toppen af poppen i tysk industri – selv om tyskerne faktisk kan en pokkers masse andet – bortset fra at sælge biler og fokusere for tiden. Men på plussiden er den højhastigheds togforbindelse mellem Paris og Berlin. Det tager otte timer, og med lidt god vilje burde den tid kunne reduceres til måske seks timer. Så bliver flytransport mellem to af de vigtigste europæiske hovedstæder omsider overhalet af jernbanerne, som ellers har sultet fælt for (EU-)midler siden start-80’erne. Lad os da endelig få europæisk landtransport tilbage på skinnerne – og også gerne vejene bare med natrium-batterier og power-to-x grønt brændstof til forbrændingsmotorerne.
Og lad os så få samlet kræfter hér i Danmark til at gå 2025 i møde. Vi har de rigtige elektroniske produkter og løsninger samt en knivskarp produktion, som snildt kan gå forrest i den internationale konkurrence. København er over 30 – 40 år blevet en rigtig rig by, hvor der er plads til investeringer – og de er på vej. Inden for industri, medico, energi, robotter og forsvars-/aerospace-teknologi er danske slutprodukter i verdensklasse, så vi ligger faktisk langt fremme i det teknologiske kapløb.
Så lad os nu bruge den relativt lange juleferie til at komme til kræfter og blive klar til udfordringerne i 2025. Det bliver nok ikke let, men vi kan, hvis vi vil i Danmark, og vi har fremsynet og fleksibiliteten til at skabe de løsninger, Verden har brug for. Så lad os sige “Merry Christmas & Happy New Year” til hinanden og Verden udenfor og gøre klar til at komme forrest i konkurrencen – med fredelige, danske midler…
God Jul og Godt Nytår til Alle fra os på Aktuel Elektronik og elektronikfokus.dk