Franske CEA-Leti har startet et nyt R&D initiativ for at opnå et højere niveau af automation i køretøjer. Det sker ved at udvide den nyeste forskning inden for trådløs bilkommunikation for at forbedre reaktionstiden og køretøjsydelsen generelt.
Med erfaring fra tre EU H2020 projekter har forskningsinstituttet samlet sin ekspertise inden for V2X (vehicle-to-everything) kommunikationsteknologier og standarder. Forskernes fokus inkluderer vurdering og demonstration af forbundne og samarbejdende køretøjssystemer for at forbedre automationen og opnå bedre sikkerhed for sårbare trafikanter, såsom fodgængere, vejarbejdere og cyklister. H2020 studierne inkluderer en dedikeret simulering på systemniveau af forskellige kort- og langtrækkende radioteknologier, såsom IEEE802.11 p/b/d, C-V2X sidelink eller 5G-NR, samt forskellige arkitekturer og infrastrukturer, inklusive vejside enheder, 5G basestationer og MEC-servere.
Forskerholdet har udviklet et simuleringsværktøj til måling af den aktuelle ydelse i de observerede kommunikationsnetværk, såsom signalforsinkelse, pålidelighed, dækning og belastning i kritiske køretøjssituationer. Simuleringen omfattede netværkenes tilgængelighed og kontinuitet, graden af tilladt automatisering, tiden til kollision og andre nøgleparametre.
V2X kommunikationsmetoden oprindeligt udviklet til køretøjer vil også kunne bruges for at undgå kollision mellem autonome robotter og droner samt andre steder med kompleks mobil færdsel. CEA-Leti undersøger også mulighederne for at udvide H202 studierne i det kommende 6G netværk.
– Vort endelige mål er at hjælpe vore partnere i den automotive sektor og relaterede industrier til bedre at forstå og bruge fordelene ved V2X kommunikationen for at opnå forbedret sikkerhed, effektivitet og automatisering, siger Benoit Denis, radioforsker og projektchef i det franske forskningsinstitut.