CB Svendsen har for nylig gennemført en omfattende digitalisering af alle virksomhedens processer, hvilket har effektiviseret ordrestyring, product lifecycle management, lager, produktion, revisionsstyring og kundekontakt. Ét eksempel er et job, hvor 600 manuelle processer er bragt ned til nu kun 80
Artiklen har været bragt i Aktuel Elektronik nr. 12 – 2024 og kan læses herunder uden illustrationer
(læs originaludgaven her)
Af Rolf Sylvester-Hvid
Alle taler om effektivisering, og brugen af it-baserede systemer og digitalisering er i mange tilfælde et fremragende værktøj. Opgaven går i høj grad ud på at tage de manuelle og tidskrævende processer ud af produktionen – i hvert fald når det drejer sig om opgavestyring i en EMS-virksomhed – men digitalisering kræver intelligens, og som Jakob og Martin Svendsen hos CB Svendsen understreger: Intelligensen skal give værditilvækst – ellers er den store indsats bare et spild af kræfter.
– Vi er i en situation, hvor vestlig produktion skal bevise sin evne til at konkurrere mod Kina, og det kan vi faktisk sagtens i Danmark, ligegyldigt om det drejer sig om små eller store opgaver. Det handler om at skabe den effektivitet, som er baseret på, at man trækker flest mulige manuelle opgaver ud af et produktionsforløb, og vi har en case, hvor et job, der tidligere krævede 600 manuelle processer fra start til slut, nu er nede på kun 80. Det er en betydelig reduktion af bøvl, bureaukrati og fejlmuligheder, så en korrekt implementeret digitalisering af en produktionsvirksomheds processer giver ikke kun bedre økonomi og mere konkurrencedygtige priser. Det medvirker også til en bedre logistik, større leveringssikkerhed i begge ender af produktionen samt en højere kvalitet, indleder Martin Svendsen under redaktionens besøg hos CB Svendsen i Værløse.
CB Svendsens omfattende digitalisering af virksomheden tager udgangspunkt i Microsoft Business Central, der i det aktuelle tilfælde har otte underliggende systemer. Både Jakob og Martin Svendsen peger på virksomhedens PLM-system som det nok vigtigste punkt i hele den forandringsproces, CB Svendsen har gennemlevet. PLM – Product Lifecycle Management – er baseret på et væld af data og informationer helt ned på komponentniveau og fra leverandører i hele verden. PLM-systemet håndterer virksomhedens revisionsstyring.
– Før vi overhovedet vælger at bruge en komponent, undergår den automatisk et PLM-tjek. Det sikrer, at vi ikke opretter jobs i blinde, men at vi ved, at vi har adgang til komponenten gennem hele den produktlevetid, slutproduktet forventes at være på markedet. Vi har som sådan altid været knivskarpe til second-source hos CB Svendsen, hvilket under den seneste allokering kom både os og vores kunder til gavn, men nu udføres PLM-tjekket digitalt. Det giver en endnu bedre overskuelighed, vurderer Martin Svendsen.
BOM udgør en stor del af omkostningerne
Den digitale styring af komponentflow og PLM-styringen er baseret på plug-ins til CB Svendsens komponentinformationsportaler og hovedleverandører, og det er netop i denne sammenhæng, at intelligensen i de digitale systemer giver værditilvækst. Ved at få data direkte fra informationsportalerne og leverandørerne bliver indsamling af de relevante informationer meget hurtigere og mere præcise, og det ligger også i de quotes, som er udgangspunktet for såvel priser til kunderne som indtjening for virksomheden.
– Mange tager udgangspunkt i bogholderiet, men reelt udgør BOM’en tæt på størstedelen af omkostningerne afhængigt af opgaven selvfølgelig, så komponentpriserne er – sammen med leveringssikkerheden – meget afgørende for profitabiliteten i virksomheden. De fleste ser nok en EMS-virksomhed som en forretning, hvor fokus primært ligger i montagen, men vi ser faktisk os selv som en sourcing-virksomhed. Det er vigtigt for både os og vores kunder, at komponenterne er til rådighed, når de skal bruges og til den rigtige pris, forklarer Jakob Svendsen.
Martin Svendsen supplerer med at fortælle, at det ERP-/IT-system, som i dag er kernen hos CB Svendsen, også er fremtidssikret, så den fleksibilitet og agilitet, der blandt andet kom til udtryk under covid-19-pandemien, er en væsentlig del af virksomhedens nye DNA:
– Vores evne til at agere – og reagere – på ganske uforudsigelige markedsudsving og en besynderlig allokering af komponenter blev i høj grad anerkendt af vores kunder. Resultatet var sådan set også, at kundeunderlaget voksede, ligesom vores leverandørportefølje blev tredoblet, da vi ikke ville have flaskehalse i produktionen som følge af udeblivende komponenter. Det gav så omvendt et øget behov for kvalitetssikring i modtagelsen hos CB Svendsen, og disse interne kvalitetstests er nu en aktiv del af vores PLM-system, siger Martin Svendsen.
Partnere globalt – styring fra Danmark
En følge af implementering af helt nye IT-, ERP- og PLM-systemer hos CB Svendsen har været behovet for en fuldstændig optælling og registrering af komponentlageret. Det er nu gjort, og fremover er al indgang og udgang til og fra lager registreret med digital information, håndterminaler og og røntgen til tjek af indholdet på de reels, der dels indgår i lageret og kommer retur fra montagen. I takt med at opgaverne fra kunderne vokser og bliver mere strukturerede, har det også været et behov at bevæge sig væk fra den tidligere assorterede produktion, som også inkluderede egne produkter inden for en række segmenter. Produktion og opgaveflow er derfor langt mere strømlinet i dag.
– Vi vokser selvfølgelig med opgaverne, men også fysisk. Det har været en konsekvens af at skulle bruge flere nye komponentleverandører. Men boxbuild er også et vækstområde, og det kræver plads. Ved at bruge partnere og en række eksterne lagre kan vi dog sikre en god orden i virksomheden og en tilsvarende god styring af både flow og leverandører, vurderer Martin Svendsen.
CB Svendsen har over en årrække fundet produktionstekniske partnere i nærområdet, så en del af montagen bliver udført i lande som Polen, Litauen og Tjekkiet – typisk ganske stabile områder, hvor lønniveauet fortsat er meget konkurrencedygtigt. Det sikrer det nødvendige pingpong mellem prototyping i Danmark og en eventuel senere volumenfremstilling hos partnervirksomhederne. Men Jakob og Martin Svendsen understreger, at alt er styret fra Danmark, så logistik, indkøb og lignende forhold, der har relevans for økonomi og sikkerhed, indgår i den digitale model, som kendetegner den moderne CB Svendsen-virksomhed.
Billedtekst:
Over en årrække har Martin (tv.) og Jakob Svendsen gennemført et vellykket generationsskifte i CB Svendsen. Med en gennemgribende digitalisering af alle processer i virksomheden og en strømlining af opgaverne er antallet af de manuelle opgaver blevet dramatisk reduceret. Så kan en EMS-producent i Værløse sagtens konkurrere med kinesiske producenter.