Danmark er det nordiske land, som har haft den største fremgang i antallet af musikstreamingabonnenter siden 2018. Størstedelen af det samlede danske digitale musikforbrug opgjort i tid foregår dog på gratis onlinetjenester, hvor betalingen til musikskaberne er markant lavere. Det viser The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020.
56 procent af danskerne har i dag et betalingsabonnement hos en musikstreamingtjeneste, hvilket er en stigning på 22 procent siden 2018. Det er den største fremgang i perioden blandt de nordiske lande, og det betyder også, at Danmark nu er det land i Norden med flest betalende brugere. Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020, som er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, som er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN).
På trods af den store fremgang i antallet af musikstreamingabonnenter, er det stadig 34 procent af danskerne, der udelukkende lytter til musik via en gratis tjeneste. Her er YouTube den klart mest populære tjeneste efterfulgt af Spotify Free. Kigger man på danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid, foregår hele 63 procent på gratis tjenester, hvor betalingen til musikskaberne i bedste fald er ti gange lavere.
– Koda og mange andre i musikbranchen har gennem flere år arbejdet hårdt for at flere skal betale for musikstreaming, og derfor er det naturligvis positivt at se disse tal. Og i endnu højere grad, fordi den største fremgang ses hos de unge under 17 år, som er fremtidens musikbrugere. Ser vi omvendt på, hvor meget de gratis tjenester optager af det samlede musikforbrug, kaster det dog en lidt kedelig skygge over en ellers glædelig nyhed. Vores medlemmer tjener langt mindre på de gratis reklamefinansierede tjenester, og samtidig fortæller det os, at så længe gratis alternativer med adgang til alverdens musik eksisterer, kommer vi formentligt aldrig ud af den uheldige fastfrysning af abonnementspriserne, som har været tilfældet det seneste årti, siger Kaare Struve, mediedirektør i Koda.
Konsekvenserne ved den måde som forretningsmodellen for musikstreaming er skruet sammen på ses tydeligt, når man sammenligner med markedet for tv -og videostreaming. Et marked, hvor forretningsmodellen på mange områder minder om musikstreaming, men med den afgørende forskel, at her kan man ikke tilgå noget premium-indhold gratis.
Derfor er antallet af betalende brugere også markant højere. Hele 70 procent af danskerne betaler således for mindst en tv- eller videostreamingtjeneste, og mere en halvdelen af dem har to eller flere abonnementer.
– Markedspenetrationen på videostreamingmarkedet viser os, hvad musikbranchen går glip af økonomisk. Musikbranchen bør på den baggrund stille sig selv det spørgsmål, om vi kan blive med at acceptere det store gratisudbud og den nuværende årelange fastfrysning af priserne? For Koda er det i hvert fald grobund for en stigende bekymring, og i endnu højere grad med den verserende corona-krise in mente. Krisen understreger, at musikskaberne er dybt afhængige af et sundt musikstreamingmarked, konkluderer Kaare Struve.
Se mange flere tal og tendenser fra Danmark og hele Norden i den fulde rapport