For at sætte fart på udvikling af grønne brændstoffer har regeringen sammen med Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet i skyggen af den alvorlige situation i Europa, indgået en bred aftale om Power-to-X, herunder om et statsligt udbud på 1,25 mia. kr. Målet er skabe grønt brændstof til fly, skibe, lastbiler både herhjemme og i udlandet, hvor energiuafhængighed og acceleration af grønne alternativer er mere aktuel end nogensinde.
Med aftalen skal Danmark sigte mod at opbygge en elektrolysekapacitet på 4 – 6 GW frem mod 2030. Med et mål på op mod 6 GW er Danmark i top 3 blandt de europæiske lande. Høje ambitioner for grønne brændstoffer er afgørende for at udfase fossil energi, reducere klimabelastninger, understøtte grøn vækst og løsne Ruslands greb om Europas energiforsyning.
Aftalen består af en tilskudsordning på 1,25 mia. kr. i form af et statsligt udbud til brintproduktion, bedre rammevilkår for producenterne og bygger oven på en række erhvervsfremmetiltag og puljer. Det betyder, at regeringen samlet set har prioriteret mindst 3 mia. kr. til PtX siden 2019.
– I Venstre er vi glade for, at vi med aftalen bidrager til at udbrede produktionen og anvendelsen af Power-to-X i Danmark. Nye, grønne brændstoffer er centrale for den grønne omstilling af den tunge industri og transport, og de rummer et stort eksportpotentiale, som Danmark, som grønt foregangsland og VE-producent, skal udnytte. For Venstre har det været afgørende, at udbuddet igangsættes hurtigst muligt – både for at nedbringe vores CO2-udledning, for at give danske PtX-producenter en konkurrencefordel og for at udvikle alternativer til de CO2-udledende brændstoffer, som i øjeblikket presser danskernes økonomi, siger energiordfører og forsyningsordfører for Venstre, Carsten Kissmeyer.
Danmark kan blive nettoeksportør af grøn energi og kan i lyset af det nye ambitiøse PtX-mål med et 4 – 6GW elektrolyseanlæg skabe reduktioner på 2,5 – 4,0 mio. tons CO2 i 2030, herunder op til 2 mio. tons i det danske regnskab
Aftalen består blandt andet af:
– Et udbud på i alt 1,25 mia. kr., der ydes som driftsstøtte i 10 år.
– Bedre mulighed for at føre elledninger direkte fra vind- og solparker til PtX-anlæg.
– Mulighed for lavere tariffer til store elforbrugere som fx PtX-producenter.
– 57 mio. kr. i 2022-2026 til en PtX-taskforce, der bl.a. vil vejlede projektudviklere og myndigheder.
– Første skridt mod etablering af en dansk brintinfrastruktur, der kan fremme eksport til fx Tyskland.