En relativt nystartet HiFi-producent med ét eneste produkt på markedet modtager en EISA 2024-2025 Best Product Award. Det er lykkedes for Frederikshavn-virksomheden, Canvas HiFi, at redefinere markedet for soundbars til fladskærmsfjernsyn.
EISA står for European Imaging and Sound Association, og i begrundelsen bag den fornemme pris til Canvas HiFi skriver EISA blandt andet:
At first glance the CANVAS appears akin to a conventional soundbar, but it’s far more than that. Designed to be used both with a TV or as a standalone hi-fi system, it combines its stereo driver array and four-way amp stage with innovative BACCH 3D crosstalk cancellation, for a performance that delivers your favourite music or movie content on a grand scale with authentic imaging. Features include room correction, wireless streaming and HDMI eARC, and it’s customisable too, with a decorative front panel available in a choice of wood or textile finishes. This can be specified in sizes to match TV screens from 55in to 77in, while CANVAS’s hybrid mount supports both on-wall and floor mounting.
Markedet er ifølge stifterne af Canvas HiFi oversvømmet af soundbars med middelmådig lyd og dårlige komponenter, og det har efterladt forbrugerne med kæmpestore fjernsyn uden god lyd. Canvas HiFi har derfor udviklet en ægte HiFi-soundbar, skræddersyet til fladskærmsfjernsyn fra 55 op til 77 tommer. Inde bag de nordiske udseende soundbars gemmer sig ægte god gammeldags high-end-lyd, der bygger på de bedste komponenter og indbygget 3D BACCH-teknologi. Selvom Canvas’ soundbar kun har et output på 250 watt, er lydtrykket højere end i lignende soundbars på hele 1.000 watt. Flere toneangivende medier har udråbt Canvas HiFi som genfødslen af soundbars, hvilket understreges af talrige topanmeldelser af ”HiFi-nørder” verden over. Og med aftenens dugfriske EISA Best Product Award i kategorien 2024-2025 Premium Soundbar, hvor en ekspertgruppe inden for Home Theatre Audio sidste år udråbte B&Os topmodel som vinder, står Canvas HiFi i den bedst tænkelige position forud for sit kommercielle globale gennembrud.
Canvas ikke bare er en løs soundbar med indbygget subwoofer, men er et lydsystem som er fuldt ud integreret med tv’et – både mekanisk og visuelt. HiFi-soundbaren, subwooferen og tv’et smelter således helt sømløst sammen uden synlige ledninger, og Canvas HiFis soundbar kan desuden benyttes stand-alone som HiFi-anlæg på en væg, i en reol eller på gulvet helt uden et tv.
Det nuværende Canvas HiFi er stiftet på resterne af det selskab, der i sin tid udviklede hele teknologen bag produkterne. Ophavsmanden til designet og teknologien Kim Neeper Rasmussen er fulgt med over i det nye selskab bag Canvas HiFi som CTO og udgør i dag topledelsen i selskabet sammen med Laust Nielsen.
Canvas HiFi solgte sine første produkter på CES, verdens førende teknologimesse i Las Vegas, så sent som i januar i år, men allerede i regnskabsåret 2024 forventer Laust Nielsen at lande en omsætning på mindst 30 millioner kroner. Den forventning blev dog nedfældet, inden selskabet i aftes modtog sin EISA-award.