– Mange mennesker blev overraskede, da HiNa afslørede deres lineup af natrium-ion-battericeller, samt en prototype på en elbil, i februar 2023. Men det havde været længe undervejs. Den billige Sehol E10X mikrobil bruger en 25 kWh batteripakke lavet af cylindriske natrium-ion-celler fra HiNa. Virksomheden tog sin første 1 GWh/år produktionslinje i drift i december 2022. En anden linje til 30 GWh/år er planlagt, og flere batterier vil blive fremstillet på licens, siger Shazan Siddiqi, Senior Technology Analyst hos IDTechEx.

Masser af konkurrenter, som CATL, Svolt, Farasis, Lifun, DFD, Transimage og andre arbejder i øjeblikket på deres egne natrium-ion-batterier, der skal masseproduceres i år. Markedsanalyse foretaget af IDTechEx i november 2023 antyder en forventet vækst på ca. 40 GWh af SIB’er alene i 2030 som minimum, men op til yderligere 100 GWh produktionskapacitet forventes, hvis markedet har succes i 2025.
IDTechEx forventer, at natrium-ion-batterier først vil få et gennembrud i A00-køretøjssegmentet (små elbiler med lav hastighed) i Kina, da de kinesiske forbrugere for det meste bruger A00-bilerne til bypendler-trafik,. der ikke kræver en større rækkevidde. Energitætheden for køretøjer i A00-klassen i produktion er hovedsageligt koncentreret mellem 140 og 160Wh/kg (pakkeniveau), og rækkevidden er typisk under 250km, ifølge IDTechExs forskning. De nuværende natrium-ion-batterier kan stort set opfylde disse krav, som vist i IDTechEx-rapporten “Sodium-ion Batteries 2024-2034: Technology, Players, Markets, and Forecasts”, som benchmarker celler fra forskellige aktører på markedet.
For ganske nylig er der opstået et kapløb i Kina om at være den første til at bruge natrium-ion-celler i højvolumen elektriske mikrobiler, hvor Farasis, HiNa og CATL annoncerede planer om at levere natrium-ion-celler til JMEV, Sehol og Chery til brug i deres A00 klasse modeller hhv. A00 elbilsproducenter er meget følsomme over for omkostninger, og anvendelsen af natrium-ion-batterier har visse fordele. I det lange løb, når natrium-ion-batterier kan fremstilles i stor skala, forventes de at have en prisfordel på 20-30 % i forhold til Li-ion-batterier.
Mens LFP-batterier er blevet forbedret siden 2015, er det, der er blevet endnu mere forbedret, konstruktionen af batteripakker. Sehol E10X’s batteripakke er luftkølet ved hjælp af stativer af cylindriske celler, der bevarer en energitæthed på 120 Wh/kg på pakkeniveau. Med hensyn til vægt er dette 96 % af energitætheden på 125 Wh/kg i 54 kWh LFP-pakken i standardserien Tesla Model 3, som blev annonceret første gang i 2020. Men volumenmæssigt ville denne luftkølede pakke ikke være konkurrencedygtig . Heller ikke de prismatiske celler fra HiNa med deres volumetriske energitæthed på 263-283 Wh/L synes ved første øjekast at være en nyttig erstatning for LFP-celler med 380-450 Wh/L. Konstruktionen af cell-to-pack (CTP) batteripakker er dog forbedret enormt, selv i de få år, siden de første gang blev talt om i 2019.
CATL annoncerede deres natrium-ion-batterier i 2021 sammen med en forventet integrationseffektivitet på over 80%. Disse batteripakker gør selv første generations natrium-ion-batterier til en direkte erstatning for ældre generationer af biler med LFP-batteripakker fra begyndelsen af 2020’erne. Selv baseret på ydelsen vil det natriumbaserede batteri være at foretrække frem for biler med ældre LFP-pakker. De kan hurtigt oplade fra 10 % til 80 % inden for 15 til 20 minutter og mister kun 10 % af kapaciteten ved -20C. Natrium-ion-batterier kan også aflades helt uden risiko for katastrofalt batterisvigt ved genopladning, som det ville være tilfældet i lithium-ion-batterier på grund af kobberstrømaftagere i anoden.
Se venligst IDTechEx’s rapport, inklusive sample-pages på: http://www.IDTechEx.com/Sodium.