
Parker Hannifin er glade for at kunne bidrage til iHAPC-projektet (Integrated Hydrogen-Argon Power Cycle), som er et forskningssamarbejde, der skal fremme renere og mere energieffektive motorteknologier.
University of Vaasa står i spidsen for projektet med støtte fra Wärtsilä i henhold til WISE-programmet (Wide and Intelligent Sustainable Energy), og projektet skal udvikle og teste en prototype på en motor, der bruger brint og argon til at opnå et markant effektivitetsboost.
Initiativet involverer finske forskningsinstitutioner, tekniske eksperter og branchepartnere, herunder Wärtsilä Finland Oy, VTT Technical Research Centre of Finland, University of Oulu, Vahterus Oy, Vaisala Oyj og TotalEnergies.
Parker Hannifin Manufacturing Finland Oy, som hører hjemme i Urjala, spiller en vigtig rolle ved at designe et avanceret filtreringssystem, der sikrer genanvendelse af argon i et lukket kredsløb.
Argon, som er en nøglekomponent i brint-argon-energikredsløbet, genindvindes efter forbrænding, og Parkers system fjerner resterende vand og andre urenheder, så det er ren argon, der genanvendes.
Hydrogen-Argon Power Cycle: Et skridt på vejen mod effektivitet
iHAPC-projektet, som starter i januar 2025, erstatter konventionelt luftindtag med en blanding af argon og ilt under forbrænding. Argons overlegne varmekapacitetsforhold gør det muligt for motoren at producere den samme effekt ved brug af væsentligt mindre brændstof, hvilket potentielt kan øge forbrændingsmotorens effektivitet med op til 20 %.
I dette lukkede kredsløb er brint, ilt og argon det eneste input i processen, og der produceres kun vand og genanvendt argon som biprodukter. Det meste af vandet fjernes via en kondensator bygget af Vahterus Oy, mens Parkers filtreringsteknologi eliminerer resterende fugt og urenheder.
Afbalancerede motorer er afgørende for en stabil strømforsyning side om side med uregelmæssige vedvarende kilder som vind- og solenergi. Vore dages mest effektive motorer kører på benzin, men er klar til at omstille til bæredygtige brændstoffer som brint. I 2030 forventes produktionen af bæredygtige brændstoffer at nå op på 38 millioner ton – hvilket overstiger den aktuelle efterspørgsel med en tredjedel og fremskynder overgangen til vedvarende energisystemer.
Nærmere oplysninger om Parkers brintbaserede industriteknologier og bæredygtighedsinitiativer kan findes på: https://www.parker.com/dk/da/solutions/hydrogen.html