Rohm har udviklet fire modeller som en del af TRCDrive-pakkeserien med 2-i-1 SiC-støbte moduler (to af 750V-klassificerede: BSTxxxD08P4A1x4, to af 1.200V-klassificeret: BSTxxxD12P4A1x1) optimeret til xEV (elektriske invertere) trækkraft. TRCDrive-pack understøtter op til 300 kW og har høj effekttæthed og en unik terminalkonfiguration – hjælper med at løse de vigtigste udfordringer ved traktionsinvertere i form af miniaturisering, højere effektivitet og færre arbejdstimer.
Efterhånden som elektrificeringen af biler hurtigt skrider frem mod at opnå et dekarboniseret samfund, skrider udviklingen af elektriske drivlinjer, der er mere effektive, kompakte og lette, i øjeblikket frem. For SiC-strømenheder, der tiltrækker opmærksomhed som nøglekomponenter, har det imidlertid været en vanskelig udfordring at opnå lavt tab i en lille størrelse. Rohm løser disse problemer inde i drivlinjer med sin TRCDrive-pakke.
Et varemærke for Rohm SiC-moduler af støbt type, udviklet specifikt til trækkraftinverter-drevapplikationer, TRCDrive-pakken reducerer størrelsen ved at bruge en unik struktur, der maksimerer varmeafledningsområdet. Oveni er Rohms 4. generation SiC MOSFET’er med lav ON-modstand indbygget – hvilket resulterer i en industriførende effekttæthed, der er 1,5 gange højere end den for generelle SiC-støbte moduler, samtidig med at de i høj grad bidrager til miniaturiseringen af invertere til xEV’er.
Modulerne er også udstyret med styresignalterminaler ved hjælp af trykpasningsstifter, der muliggør nem tilslutning ved blot at skubbe port-driverkortet fra toppen, hvilket reducerer installationstiden betydeligt. Derudover opnås lav induktans (5,7nH) ved at maksimere strømvejen og bruge en to-lags samleskinnestruktur til hovedledningerne, hvilket bidrager til lavere tab under omskiftning.
På trods af udviklingen af moduler har Rohm etableret et masseproduktionssystem, der ligner diskrete produkter, hvilket gør det muligt at øge produktionskapaciteten med 30 gange sammenlignet med konventionelle SiC-moduler.
TRCDrive-pakken er planlagt til at blive lanceret i marts 2025 med en række af 12 modeller i forskellige pakkestørrelser (Small / Large) og monteringsmønstre (TIM: varmeafledningsplade / Ag sinter). Derudover udvikler Rohm et 6-i-1 produkt med indbygget køleplade, der forventes at lette design af hurtig trækkraft inverter og modeludrulning skræddersyet til forskellige designspecifikationer.
For yderligere information: http://www.rohm.com