Volvo Cars bruger AI-genererede og livagtige virtuelle verdener til at forbedre udviklingen af vores sikkerhedssoftware og førerassistentsystemer (ADAS) – alt sammen med det formål at øge sikkerheden i Volvo-biler.

Volvo kan nu sammensætte den hændelsesdata, som er indsamlet af de avancerede sensorer i vores nye biler. Dataen handler f.eks. om aktivering af nødbremsen, skarpe og pludselige styreudslag eller indgriben fra personen bag rattet. Det giver os mulighed for at undersøge, rekonstruere og udforske data på nye måder for bedre at kunne forstå, hvordan hændelser kan undgås.
Takket være en avanceret 3D-gengivelsesteknik kaldet “Gaussian splatting” er det nu muligt. Teknikken gør det muligt, at genskabe detaljerede 3D-miljøer ud fra billeder taget i den virkelige verden. Det virtuelle miljø kan manipuleres ved at tilføje eller fjerne trafikanter og ændre adfærden hos trafikanter eller forhindringer på vejen. Dette gøres for at skabe forskellige resultater, så sikkerheden kan øges i mange forskellige scenarier.
Potentialet er enormt
Teknikken gør det muligt at teste vores sikkerhedssoftware i alle typer trafiksituationer med en hastighed og i et omfang, der ikke har været muligt før. Vi kan nu udvikle software, der også fungerer godt i komplekse, sjældne, og potentielt farlige grænsetilfælde. Noget der før ville tage måneder at skabe, tager nu blot få dage.
– Vi har allerede millioner af datapunkter fra øjeblikke, der aldrig er sket. Dem bruger vi til at udvikle vores software. Takket være Gaussian splatting kan vi vælge et af de sjældne grænsetilfælde og eksplodere det i tusindvis af nye scenarier, som vi kan bruge til at træne og forbedre vores modeller. Det har et enormt potentiale – også til at fange nogle af grænsetilfældene, før de sker i den virkelige verden, fortæller Alwin Bakkenes, som er Head of Global Software Engineering hos Volvo Cars.
En del af puslespillet
Volvo Cars bruger en kombination af de virtuelle miljøer sammen med tests skabt ude i den virkelige verden. Det hele sættes sammen og bruges til softwaretræning, -udvikling og -validering. De virtuelle miljøer har vist sig både sikre, skalérbare og omkostningseffektive i forbindelse med udvikling af sikkerheden, og de udvikles internt i samarbejde med Zenseact, en AI- og softwarevirksomhed der er grundlagt af Volvo Cars.
Dette projekt er en del af et ph.d.-program for førende svenske universiteter for at undersøge, om neurale gengivelsesteknikker vil blive integreret i fremtidige sikkerhedsinitiativer. Undersøgelsen er sponsoreret af Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP)
Data bruges til at øge sikkerheden
Volvo Cars har en lang historik med at bruge data og avancerede teknologier til at forbedre sikkerheden. Data indsamlet af Volvo Cars’ sikkerhedsforskningsteam har spillet en afgørende rolle i udviklingen og afprøvningen af nogle af verdens mest fremtrædende sikkerhedsfunktioner.
I 70’erne begyndte Volvo Cars at udnytte data til at forbedre sikkerheden takket være sit Safety Research-team. I starten ankom teamet til ulykkesstedet med målebånd og vurderede bremsespor og andre indikatorer for sammenstød. Den data og viden, der blev indsamlet fra ulykkerne, har ageret inspirationskilde til adskillige sikkerhedsinnovationer, såsom Whiplash Injury Protection System (WHIPS) og Side Impact Protection System (SIPS).
NVIDIA-chipsæt gør det muligt
Volvo Cars kan udnytte teknologier som Gaussian splatting takket være brugen af NVIDIA-hardware i de nye modeller. Den nye generation af fuldt elektriske biler, der er bygget på NVIDIA-computere, indsamler data fra forskellige sensorer for at forstå, hvad der sker i og omkring bilen. En AI-supercomputerplatform, der drives af NVIDIA DGX-systemer, sætter disse data i kontekst, hvilket åbner op for nye indsigter og træner fremtidige sikkerhedsmodeller. Det vil forbedre og fremskynde udviklingen af kunstig intelligens. Denne supercomputerplatform er en del af en nylig investering fra Volvo Cars og Zenseact i at etablere et af de største datacentre i Norden.